مرگ ۷۰۰ نفر در سال گذشته در ایران به‌دلیل حوادث ناشی از کار

پیش از این آمار ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ مورد فوت در سال منتشر شده بود

مدیر کل امور بین‌المللی سازمان تامین اجتماعی ایران گفت که سال گذشته بیش از ۷۰۰ نفر به‌دلیل حوادث ناشی از کار کشته شدند. به گزارش خبرگزاری مهر،‌ حسین مشیری تبریزی، ‌افزود: «براساس آمارهای رسمی، این میزان به معنی فوت ۲ نفر در هر روز کاری است.»

مشیری تبریزی در دومین جلسه مربوط به «چشم‌انداز صفرِ» «اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی» (ایسا) صحبت می‌کرد که در سازمان تامین اجتماعی و با حضور نمایندگان تعدادی از شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی در ایران برگزار می‌شد. او گفت: «کاهش این حوادث و به صفر رساندن فوت کارگران براثر حوادث و بیماری‌های شغلی، هدفی متعالی است که در همه کشورها با جدیت دنبال می‌شود و اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی برنامه چشم‌انداز صفر را به همین منظور پیگیری می‌کند.» این سازمان مستقر در ژنو این کارزار را در ده‌ها کشور جهان با هدف به حداقل رساندن کشته‌شدگان در محل کار دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام در بخش دیگری از سخنانش گفت: «جلوگیری از حتی یک فوت در حوادث ناشی از کار، به معنی نجات یک فرد و حفظ یک خانواده است که باید با جدیت بیشتری در این زمینه فعالیت موثر داشته باشیم.»

به گفته مشیری تبریزی، شرکت ملی صنایع مس (مس سرچشمه) به نمایندگی از ایران در کمیسیون پیشگیری «ایسا» عضو شده است. نمایندگان این شرکت در جلسه، اقدام‌های صورت گرفته را شرح دادند و مدعی شدند که این شرکت «بنابر آمار رسمی منتشرشده موفق به کاهش چشمگیر تعداد حوادث و بیماری‌های شغلی شده است».

به نظر می‌رسد آماری که مشیری تبریزی اعلام کرده است، حداقلی باشند. «انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران» چند ماه پیش در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گفته بود که به طور میانگین هر سال، ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار در ایران در رخ می‌دهد که به ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ مورد فوت منجر می‌شود. این آمار مبتنی بر ارقام وزارت کار مربوط به سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰ بود.